Swoje przemyślenia i przykłady znajomych osób, które uczyły się języków
obcych opisałam kiedyś w poście „Ile potrzeba czasu, aby nauczyć się języka?”. Obecnie zmodyfikowałam trochę swój
punkt widzenia, o czym jeszcze zdążę oddzielnie napisać, ale wpis pozostawiam,
ponieważ wciąż uznaję go za wartościowy i pokazuje moje wnioski oparte na
doświadczeniach wielu osób, a poniżej można znaleźć dużo interesujących komentarzy.
Wkrótce na blogu pojawi się również trzecia część wpisu, w której napiszę,
od czego zależy, jak szybko dojdziemy do językowej biegłości (komunikatywności,
kolejnego poziomu językowego), natomiast w tym tutaj chciałabym skupić się (a
właściwie zebrać w jednym miejscu) na ciekawych liczbach znalezionych w
internecie. Nigdzie nie udało mi się znaleźć jeszcze takiego zestawienia, więc
nadrabiam zaległości na swoim blogu.
Język angielski:
British Council podaje następujące liczby godzin na poszczególne poziomy:
A2: 180–200
B1: 350–400
B2: 500–600
C1: 700–800
C2: 1,000–1,200.
Język niemiecki:
A1 = 60+
A2 = 160+
B1 = 310+
B2 = 490+
C1 = 690+
C2 = 890+
A2 = 160+
B1 = 310+
B2 = 490+
C1 = 690+
C2 = 890+
Język francuski
Za: Alliance Francaise:
A1 = 96+
A2 = 240+
B1 = 300-400
B2 = 400-600
C1 = 600-900
C2 = 1000+
A2 = 240+
B1 = 300-400
B2 = 400-600
C1 = 600-900
C2 = 1000+
Język rosyjski:
(dla osób uczących się rosyjskiego w Rosji)
A1 = 100+
A2 = 250+
B1 = 600+
B2 = 1100+
C1 = 1300+
C2 = 1450+
A2 = 250+
B1 = 600+
B2 = 1100+
C1 = 1300+
C2 = 1450+
Język chiński:
O tym pisałam tutaj.
Język hiszpański:
A1 = 60+
A2 = 120+
B1 = 180+
B2 = 280+
C1 = 380+
C2 = 780+
A2 = 120+
B1 = 180+
B2 = 280+
C1 = 380+
C2 = 780+
Co oznaczają poszczególne poziomy?
Wszystkie są określone wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ, ang. Common European Framework of Reference for Languages, CEFR) utworzonego przez Radę Europy. Poziomy kolejno nazywają się:
A1 – poziom początkujący,
A2 – poziom niższy średnio zaawansowany,
B1 – poziom średnio zaawansowany,
B2 – poziom wyższy średnio zaawansowany,
C1 – poziom zaawansowany,
C2 – poziom profesjonalny, biegłości zbliżonej do tej, którą operuje rodzimy użytkownik języka.
Poziom
|
Opis
|
A1
Breakthrough
(Beginner)
|
Osoba
posługująca się językiem na tym poziomie rozumie i potrafi stosować
podstawowe zwroty potoczne i wyrażenia dotyczące życia codziennego. Potrafi
przedstawiać siebie i innych oraz formułować pytania z zakresu życia
prywatnego, dotyczące np. miejsca, w którym mieszka, ludzi, których zna i
rzeczy, które posiada. Potrafi prowadzić prostą rozmowę, pod warunkiem, że
rozmówca mówi wolno, zrozumiale i jest gotowy do pomocy.
|
A2
Waystage
(Elementary/Pre-intermediate)
|
Osoba
posługująca się językiem na tym poziomie rozumie wypowiedzi i często używane
wyrażenia związane z życiem codziennym (np. podstawowe informacje dotyczące
osoby rozmówcy i jego rodziny, zakupów, otoczenia, pracy). Potrafi
porozumiewać się w prostych, rutynowych sytuacjach komunikacyjnych,
wymagających jedynie prostej, bezpośredniej wymiany informacji na tematy
znane i typowe. Potrafi w prosty sposób opisywać swoje pochodzenie,
otoczenie, a także poruszać sprawy związane z najważniejszymi potrzebami
życia codziennego.
|
B1
Threshold
(Intermediate)
|
Osoba
posługująca się językiem na tym poziomie rozumie znaczenie głównych wątków
przekazu zawartego w jasnych, standardowych wypowiedziach, które dotyczą
znanych jej spraw i zdarzeń typowych dla pracy, szkoły, czasu wolnego itd.
Potrafi radzić sobie z większością sytuacji komunikacyjnych, które mogą się
zdarzyć podczas podróży w rejonie, gdzie mówi się danym językiem. Potrafi
tworzyć proste, spójne wypowiedzi na tematy, które są jej znane lub które ją
interesują. Potrafi opisywać doświadczenia, wydarzenia, marzenia, nadzieje i
aspiracje, krótko uzasadniając bądź wyjaśniając swoje opinie i plany.
|
B2
Vantage
(upper/post-intermediate)
|
Osoba
posługująca się językiem na tym poziomie rozumie znaczenie głównych wątków
przekazu zawartego w złożonych tekstach na tematy konkretne i abstrakcyjne,
łącznie z rozumieniem dyskusji na tematy techniczne z zakresu jej
specjalności. Potrafi porozumiewać się na tyle płynnie i spontanicznie, by
prowadzić normalną rozmowę z rodzimym użytkownikiem danego języka, nie
powodując przy tym napięcia u którejkolwiek ze stron. Potrafi formułować
przejrzyste wypowiedzi ustne i pisemne w szerokim zakresie tematów, a także
wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji,
rozważając wady i zalety różnych rozwiązań.
|
C1
Operational proficiency
(Advanced)
|
Osoba
posługująca się językiem na tym poziomie rozumie szeroki zakres trudnych,
dłuższych tekstów, dostrzegając także znaczenia ukryte, wyrażone pośrednio.
Potrafi wypowiadać się płynnie, spontanicznie, bez większego trudu odnajdując
właściwe sformułowania. Skutecznie i swobodnie potrafi posługiwać się
językiem w kontaktach towarzyskich i społecznych, edukacyjnych bądź
zawodowych. Potrafi formułować jasne, dobrze zbudowane, szczegółowe
wypowiedzi dotyczące złożonych problemów, sprawnie i właściwie posługując się
regułami organizacji wypowiedzi, łącznikami i wskaźnikami zespolenia tekstu.
|
C2
Mastery
(Nearly native-speaker level)
|
Osoba
posługująca się językiem na tym poziomie może z łatwością zrozumieć
praktycznie wszystko, co usłyszy lub przeczyta. Potrafi streszczać informacje
z innych źródeł, pisanych lub mówionych w sposób spójny, odtwarzając zawarte
w nich tezy i wyjaśnienia. Potrafi wyrażać swoje myśli bardzo płynnie,
spontanicznie i precyzyjnie, subtelnie różnicując odcienie znaczeniowe nawet
w bardziej złożonych wypowiedziach.
|
Chciałabym osiągnąć kiedyś poziom profesjonalny :)
OdpowiedzUsuńTez czekam (aktywnie) na to w tych swoich językach :)
UsuńBardzo ciekawe zestawienie. Ja niestety jestem jedną z osób, które od lat uczą się języka w szkole, a nadal nie osiągnęły płynności językowej. Mam jednak nadzieję, że w końcu opanuję język na wysokim poziomie.
OdpowiedzUsuńW szkole zawsze ciężko, za dużo osób do ogarnięcia, i nikt nie wskazuje Ci właściwej drogi nauki (tzn. Takie są chyba najczęstsze doświadczenia), bo niełatwo skupić się na każdym uczniu osobno, a to chyba kluczowe w nauce jezyka. Po jakimś czasie wypracowuje się swoje metody nauki, 'jak się uczyć, żeby się faktycznie nauczyć' :), i wtedy jest o wiele łatwiej, przyjemniej i efektywniej.
UsuńNie bardzo zgadzam się z podanymi godzinami, bo wszystko zależy do tego, jaki jest nasz język natywny. Z pewnością Polakowi wskoczenie na dowolny poziom rosyjskiego zajmie dużo (dużo, dużo) mniej czasu niż niemieckiego.
OdpowiedzUsuńOczywiście. Ale uważam, ze warto mieć jakieś usrednione pojęcie, kiedy możemy oczekiwać rezultatów, choć przyznaję, ze chciałabym znać metodologię tych wyliczeń.
UsuńTo ja chyba potrzebuję dwa razy więcej czasu :) bardzo konkretny wpis, pozdrawiam!
OdpowiedzUsuńDziękuję :) brakowało mi skiego zestawienia, mimo tego ze nie wiem, na jakiej podstawie te wyliczenia były robione, i ilość czasu potrzebnego zawsze jest wypadkowa różnych indywidualnych i zewnętrznych czynników, w tym sposobu i intensywności nauki, czy tego, czy to nasz pierwszy czy kolejny język obcy. Tak czy inaczej, mnie te godziny motywują, żeby uczyć się jeszcze więcej :)
OdpowiedzUsuńCzy planujesz w najbliższym czasie kolejny wpis???
OdpowiedzUsuńBędzie w przyszłym tygodniu! :) a o czymś specjalnym powinnam napisać? :)
UsuńWreszcie ktoś zebrał takie info do kupy :) wydaje mi się, że jak ma się jakieś pojęcie o danym języku, najlepiej uczyć się go samemu lub w małych grupach, w szkole ciężko osiągnąć płynność językową :)
OdpowiedzUsuńDziękuję! :) w szkole zdecydowanie ciężko, trzeba dołożyć dużo pracy własnej, żeby faktycznie się czegoś nauczyć (+chyba rzadko trafia się w szkole na naprawdę dobrego i zaangażowanego nauczyciela)
UsuńMam pytanie, dlaczego przy nauce hiszpańskiego trzeba poświecić zdecydowanie mniej godzin, od czego to zależy?
OdpowiedzUsuńMyślę, że to jest kwestia małej ilości czasów i ogólnie tego, że zasady gramatyki są raczej proste (podczas, gdy w angielskim masz 16 czasów tak w hiszpańskim masz ich chyba około 8/9 z tego co wiem). Poza tym, hiszpański ma dosyć prostą wymowę. Jedyne co to trzeba się przyzwyczaić do szybkości ich mówienia, ale to można opanować przez sporą ilość słuchania.
UsuńOczywiście wyjaśnienie może być inne, taka jest moja teoria ;)
Dzięki za komentarz! Sama się nad tym zastanawiałam, ponieważ nigdy się nie uczyłam hiszpańskiego. Być może bierze się pod uwagę rodzimych użytkowników języka angielskiego i do nich dostosowuje godziny nauki - na tej np. stronie można zobaczyć, pod jakie kategorie podpadają różne języki świata w stosunku do właśnie angielskiego: https://www.atlasandboots.com/foreign-service-institute-language-difficulty/
UsuńAruenna
Zapraszam na stronę Lingopro, gdzie można bezpłatnie zweryfikować swój poziom znajomosci języka obcego.
OdpowiedzUsuńhttp://lingopro.pl/rozpocznij-test/
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńMoim zdaniem to w dużej mierze zależy od nas samych, nie ma moim zdaniem jednego czasu dla wszystkich. Uważam, że każdy uczy się w swoim tempie. Mnie nauka czysto podręcznikowa nie wyszła ale zapisałam się do szkoły językowej https://lincoln.edu.pl/krakow/jezyk-angielski/kursy-indywidualne/ u mnie w Krakowie niedaleko mojego domu i tamtejsze metody nauczania najbardziej mi odpowiadały. Przede wszystkim indywidualne podejście. Ja nie lubię uczyć się w grupie, ponieważ stresuję się i wstydzę. Indywidualne zajęcia są najlepsze dla mnie :)
OdpowiedzUsuńKażda osoba ma swój sposób na naukę, a w przypadku języka obcego to już zupełnie ;) Od sposobu nauki oraz przyswajania wiedzy danej osoby zależny jest więc czas w jakim się nauczymy ;)
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńWydaje mi sie, że nie można jednoznacznie stwierdzić, ile czasu potrzebuje się do nauki języków, ponieważ jest to bardzo indywidualna kwestia. Każdy uczy się w swoim tempie i każdy inaczej zdobywa wiedzę. Natomiast jednak duży wpływ na to ma szkoła, z której się korzysta. Wiem, że w tym miejscu https://lincoln.edu.pl/krakow/wybierz-test/ zdobywają szybko wiedzę.
OdpowiedzUsuńNie ma czegoś takiego jak uniwersalny sposób na naukę języka. Każdy uczy się w inny sposób. Do każdego sposobu potrzebna koncentracja którą możemy uzyskać dzięki: modafinil apteka online
OdpowiedzUsuńMetody nauki języka obcego jest wiele, wszystko zależy od preferencji. Osobiści chciałbym Wam polecić stronę https://lincoln.edu.pl/warszawa/centrum/ , gdzie znajdziecie profesjonalną szkołę języków obcych. Sam z niej skorzystałem i jestem bardzo zadowolony z efektów.
OdpowiedzUsuńArtykuł dobry , zresztą jak zawsze :)
OdpowiedzUsuńBardzo pomocny wpis
OdpowiedzUsuńWartościowe informacje w kwestii nauki języków
OdpowiedzUsuńRaczej wszystko zależy od osoby i możliwości jakie ma do nauki
OdpowiedzUsuńTakie algorytmy się stosuje?
OdpowiedzUsuń