niedziela, 27 sierpnia 2017

Ile potrzeba czasu, aby nauczyć się języka obcego? (cz. 2)



Swoje przemyślenia i przykłady znajomych osób, które uczyły się języków obcych opisałam kiedyś w poście „Ile potrzeba czasu, aby nauczyć się języka?”. Obecnie zmodyfikowałam trochę swój punkt widzenia, o czym jeszcze zdążę oddzielnie napisać, ale wpis pozostawiam, ponieważ wciąż uznaję go za wartościowy i pokazuje moje wnioski oparte na doświadczeniach wielu osób, a poniżej można znaleźć dużo interesujących komentarzy. 

Wkrótce na blogu pojawi się również trzecia część wpisu, w której napiszę, od czego zależy, jak szybko dojdziemy do językowej biegłości (komunikatywności, kolejnego poziomu językowego), natomiast w tym tutaj chciałabym skupić się (a właściwie zebrać w jednym miejscu) na ciekawych liczbach znalezionych w internecie. Nigdzie nie udało mi się znaleźć jeszcze takiego zestawienia, więc nadrabiam zaległości na swoim blogu. 

Język angielski: 

British Council podaje następujące liczby godzin na poszczególne poziomy:
A2: 180–200
B1: 350–400
B2: 500–600
C1: 700–800
C2: 1,000–1,200.


Język niemiecki:

A1 = 60+
A2 = 160+
B1 = 310+
B2 = 490+
C1 = 690+
C2 = 890+ 


Język francuski

Za: Alliance Francaise:
A1 = 96+
A2 = 240+
B1 = 300-400
B2 = 400-600
C1 = 600-900
C2 = 1000+


Język rosyjski:

(dla osób uczących się rosyjskiego w Rosji)
A1 = 100+
A2 = 250+
B1 = 600+
B2 = 1100+
C1 = 1300+
C2 = 1450+


Język chiński:

O tym pisałam tutaj.

Język hiszpański:

A1 = 60+
A2 = 120+
B1 = 180+
B2 = 280+
C1 = 380+
C2 = 780+





Co oznaczają poszczególne poziomy?


Wszystkie są określone wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ, ang. Common European Framework of Reference for Languages, CEFR) utworzonego przez Radę Europy. Poziomy kolejno nazywają się:


A1 – poziom początkujący,

A2 – poziom niższy średnio zaawansowany,

B1 – poziom średnio zaawansowany,

B2 – poziom wyższy średnio zaawansowany,

C1 – poziom zaawansowany,

C2 – poziom profesjonalny, biegłości zbliżonej do tej, którą operuje rodzimy użytkownik języka.



Poziom
Opis
A1
Breakthrough
(Beginner)
Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie i potrafi stosować podstawowe zwroty potoczne i wyrażenia dotyczące życia codziennego. Potrafi przedstawiać siebie i innych oraz formułować pytania z zakresu życia prywatnego, dotyczące np. miejsca, w którym mieszka, ludzi, których zna i rzeczy, które posiada. Potrafi prowadzić prostą rozmowę, pod warunkiem, że rozmówca mówi wolno, zrozumiale i jest gotowy do pomocy.
A2
Waystage
(Elementary/Pre-intermediate)
Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie wypowiedzi i często używane wyrażenia związane z życiem codziennym (np. podstawowe informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny, zakupów, otoczenia, pracy). Potrafi porozumiewać się w prostych, rutynowych sytuacjach komunikacyjnych, wymagających jedynie prostej, bezpośredniej wymiany informacji na tematy znane i typowe. Potrafi w prosty sposób opisywać swoje pochodzenie, otoczenie, a także poruszać sprawy związane z najważniejszymi potrzebami życia codziennego.
B1
Threshold
(Intermediate)
Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w jasnych, standardowych wypowiedziach, które dotyczą znanych jej spraw i zdarzeń typowych dla pracy, szkoły, czasu wolnego itd. Potrafi radzić sobie z większością sytuacji komunikacyjnych, które mogą się zdarzyć podczas podróży w rejonie, gdzie mówi się danym językiem. Potrafi tworzyć proste, spójne wypowiedzi na tematy, które są jej znane lub które ją interesują. Potrafi opisywać doświadczenia, wydarzenia, marzenia, nadzieje i aspiracje, krótko uzasadniając bądź wyjaśniając swoje opinie i plany.
B2
Vantage
(upper/post-intermediate)
Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w złożonych tekstach na tematy konkretne i abstrakcyjne, łącznie z rozumieniem dyskusji na tematy techniczne z zakresu jej specjalności. Potrafi porozumiewać się na tyle płynnie i spontanicznie, by prowadzić normalną rozmowę z rodzimym użytkownikiem danego języka, nie powodując przy tym napięcia u którejkolwiek ze stron. Potrafi formułować przejrzyste wypowiedzi ustne i pisemne w szerokim zakresie tematów, a także wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji, rozważając wady i zalety różnych rozwiązań.
C1
Operational proficiency
(Advanced)
Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie szeroki zakres trudnych, dłuższych tekstów, dostrzegając także znaczenia ukryte, wyrażone pośrednio. Potrafi wypowiadać się płynnie, spontanicznie, bez większego trudu odnajdując właściwe sformułowania. Skutecznie i swobodnie potrafi posługiwać się językiem w kontaktach towarzyskich i społecznych, edukacyjnych bądź zawodowych. Potrafi formułować jasne, dobrze zbudowane, szczegółowe wypowiedzi dotyczące złożonych problemów, sprawnie i właściwie posługując się regułami organizacji wypowiedzi, łącznikami i wskaźnikami zespolenia tekstu.
C2
Mastery
(Nearly native-speaker level)
Osoba posługująca się językiem na tym poziomie może z łatwością zrozumieć praktycznie wszystko, co usłyszy lub przeczyta. Potrafi streszczać informacje z innych źródeł, pisanych lub mówionych w sposób spójny, odtwarzając zawarte w nich tezy i wyjaśnienia. Potrafi wyrażać swoje myśli bardzo płynnie, spontanicznie i precyzyjnie, subtelnie różnicując odcienie znaczeniowe nawet w bardziej złożonych wypowiedziach.

13 komentarzy:

  1. Chciałabym osiągnąć kiedyś poziom profesjonalny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tez czekam (aktywnie) na to w tych swoich językach :)

      Usuń
  2. Bardzo ciekawe zestawienie. Ja niestety jestem jedną z osób, które od lat uczą się języka w szkole, a nadal nie osiągnęły płynności językowej. Mam jednak nadzieję, że w końcu opanuję język na wysokim poziomie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W szkole zawsze ciężko, za dużo osób do ogarnięcia, i nikt nie wskazuje Ci właściwej drogi nauki (tzn. Takie są chyba najczęstsze doświadczenia), bo niełatwo skupić się na każdym uczniu osobno, a to chyba kluczowe w nauce jezyka. Po jakimś czasie wypracowuje się swoje metody nauki, 'jak się uczyć, żeby się faktycznie nauczyć' :), i wtedy jest o wiele łatwiej, przyjemniej i efektywniej.

      Usuń
  3. Nie bardzo zgadzam się z podanymi godzinami, bo wszystko zależy do tego, jaki jest nasz język natywny. Z pewnością Polakowi wskoczenie na dowolny poziom rosyjskiego zajmie dużo (dużo, dużo) mniej czasu niż niemieckiego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście. Ale uważam, ze warto mieć jakieś usrednione pojęcie, kiedy możemy oczekiwać rezultatów, choć przyznaję, ze chciałabym znać metodologię tych wyliczeń.

      Usuń
  4. To ja chyba potrzebuję dwa razy więcej czasu :) bardzo konkretny wpis, pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziękuję :) brakowało mi skiego zestawienia, mimo tego ze nie wiem, na jakiej podstawie te wyliczenia były robione, i ilość czasu potrzebnego zawsze jest wypadkowa różnych indywidualnych i zewnętrznych czynników, w tym sposobu i intensywności nauki, czy tego, czy to nasz pierwszy czy kolejny język obcy. Tak czy inaczej, mnie te godziny motywują, żeby uczyć się jeszcze więcej :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Czy planujesz w najbliższym czasie kolejny wpis???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będzie w przyszłym tygodniu! :) a o czymś specjalnym powinnam napisać? :)

      Usuń
  7. Wreszcie ktoś zebrał takie info do kupy :) wydaje mi się, że jak ma się jakieś pojęcie o danym języku, najlepiej uczyć się go samemu lub w małych grupach, w szkole ciężko osiągnąć płynność językową :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! :) w szkole zdecydowanie ciężko, trzeba dołożyć dużo pracy własnej, żeby faktycznie się czegoś nauczyć (+chyba rzadko trafia się w szkole na naprawdę dobrego i zaangażowanego nauczyciela)

      Usuń
  8. Mam pytanie, dlaczego przy nauce hiszpańskiego trzeba poświecić zdecydowanie mniej godzin, od czego to zależy?

    OdpowiedzUsuń